Vi började med att vika små moduler av origami. Istället för origamipapper så använde vi reklam som jag rivit ut från tidningar och skurit till rätt storlek, men jag hade också med mig riktiga origamipapper så att de som ville kunde prova med dem också.
Jag valde att använda mig av reklam i uppgiften både för att det är samma material som jag själv använder i mitt konstprojekt och för att det så självklart refererar till konsumtion.
Jag visade hur man viker modulen och så hade jag gjort en liten beskrivning av vikningarna på ett stort papper som fick ligga på bordet. Alla var dessutom väldigt hjälpsamma och visade varandra, bra elever!

Vi började med att vika två moduler var. Sedan fick alla i uppgift att fundera ut två saker de har hemma: den de tycker bäst om och den de tycker sämst om. Dessa gjorde vi små teckningar av som vi satte in i ramarna vi vikt.

Det sista steget i uppgiften var att montera ihop alla delarna till en stor enhet. Det gör man också genom en vikning, inte med lim, så jag visade hur man gör och sedan fick alla sätta ihop modulerna hur de ville. Jag hoppades att det skulle bli en helt ny form som spretade åt alla håll och försökte få folk att inte sätta ihop allt till en stor rektangel, men det var så det blev ändå, hahaha!
Om man hade tid och lust fick man göra fler moduler och teckningar, vilket de flesta gjorde och sedan fick man göra egna små enheter av origamipapper också om man kände för det.
Innan vi slutade så tittade vi på det fina lapptäcket av saker och reklam som vi tillverkat och så fick alla som ville berätta om sina saker; vad det var för något och vad det var man gillade eller ogillade med dem.
Syftet med uppgiften var att:
• fundera över alla saker man har hemma och hur man förhåller sig till dem
• jobba med papper
• lära sig en ny teknik (origami)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar